3 důvody proč se nedaří zhubnout v období koronaviru a jak přibírání na váze ukočírovat. Pomůže chůze, tanec a sex!

Už přes rok jsme kvůli koronaviru zavření doma. Lidé nemohou dělat to, na co byli zvyklí. Jsou zavřená fitcentra, posilovny, bazény, sportoviště, veškerá kultura, kroužky, tanec. Přestaly existovat možnosti, jak kolektivně cvičit a věnovat se sportu. Lidé často pracují z domu, proto odpadá i cesta do práce a z práce, návštěvy příbuzných, výlety, kolektivní turistika kamkoliv, třeba i výšlapy na hrady a po různých památkách, možnost jen tak si vyběhnout schody v práci, natožpak vycestovat do zahraničí a být neustále v pohybu. Pohyb se omezil na minimum

Lehkost Bytí
Zdroj foto: Pixabay

Navíc jsme začali více jíst. Obalujeme si nervy tukem. Nedojdeme si ani kolikrát na běžné nákupy a necháváme si domů přivézt zboží objednané z eshopu. Jednoduše řečeno – sedíme zavření doma a cpeme se, abychom si uspokojili alespoň základní biologické potřeby, které mnohdy bývají kompenzací za něco zcela  jiného. Důsledkem toho všeho je výrazné přibírání na váze. Obezita. Tloustneme jako bychom byli zavření ve chlívku a krmeni na porážku. Co s tím?

Výmluvy, výmluvy, výmluvy!

Spousta aktivnějších se nyní ohradí: “Jsou to jen výmluvy jako vždycky! Každý přece může dbát o své zdraví všemožnými jinými prostředky! Jde to, když se chce! Můžete cvičit doma, můžete přece chodit běhat!” Ovšem pravda je někde jinde. Ti, kteří mají dispozice k tloušťce, kteří mají rádi dobré jídlo a pití, jsou méně aktivní, měli nadváhu už předtím a nemají tak pevnou vůli ani tolik možností, případně mají různé zdravotní problémy či berou léky podporující nárůst váhy, opravdu nemohou poslouchat řeči typu: “Běž si ven zaběhat!” Protože právě jim by třeba samotný běh mohl uškodit, protože za a, nikdy neběhali, za b, nemají dobré vybavení a odpruženou obuv, kterou si jen tak snadno nekoupí, za c, mají nemocné klouby a páteř, proto jim bohatě stačí procházky.

Čtěte také: Nehýbeme se svobodně, máme strach ze ztráty tváře! 

Pojďme se nyní podívat na 3 základní důvody, proč v lockdownu nemůžeme jen tak snadno zhubnout! Nebojte se, nebudete se jen litovat, přijde i prostor na návrh řešení! 

1. Zavřená sportoviště, zákaz cestování, omezení pohybu, home office

Tohle je důvod číslo 1 a pořádný! Nemůžeme se svobodně hýbat tak, jak jsme předtím byli zvyklí. Co se s tím dá dělat? Kde je vůle, je i cesta. Trochu klišé, ale kdo chce, najde si možnost. I když postrádáme kolektivní motivaci (!!!) a musíme vyvinout mnohem větší úsilí, můžeme cvičit doma nebo chodit na procházky do přírody, případně běhat. Spousta lidí vám řekne, že “samotné je to nebaví a tolik se nepřinutí", jako kdyby se těšili 2x týdně předvést se v posilovně, chodit plavat nebo si pokecat s ostatními ženami na kroužku aerobního cvičení apod.

Kdo má home office nebo sedavé zaměstnání, měl by se několikrát denně protáhnout, zacvičit si, zatančit, vyběhnout schody, zkrátka snažit se běhat alespoň tak, jak to jde. Kdysi jsem četla, že jeden učenec chodil pravidelně ve stejnou dobu na procházky a pokud pršelo, chodil po svém velkém domě. Už jsem zapomněla, kdo to byl, ale to asi teď není důležité, vše důležité bylo již sděleno.

2. Více jídla, více sladkostí = sycení emočních potřeb

Čím více jsme doma bez možností svobodného pohybu, čím více naše duše strádá a křičí po naplnění v izolaci, strachu a stresu, tím více jíme. A čím více jíme, tím více tloustneme. Co se s tím dá dělat?

Opět to bez pevné vůle a sebekontroly nepůjde. Tady tohle je o duši, o tom najít si patřičnou zábavu a rozptýlení, koníčky, zájmy, tvůrčí činnost, ponořit se do práce, a to i ryze manuální a fyzické, která je asi nejlepším lékem na všechno. Ano, člověk se potřebuje dobře najíst, ale nepotřebuje zdrceně sedět doma u televize, sledovat negativní zprávy a přejídat se. 

Čtěte také: Jak se stravovat na jaře a detoxikovat organismus?

3. Demotivace a ztráta zájmu – žádné rande, žádné šaty do divadla

Pokud nemáme možnost chodit mezi lidi, natožpak do společnosti, nemůžeme si obléct pěkné šaty, nemáme ani snahu snažit se do nich zase zhubnout. Když je žena ve 20letém stabilním vztahu a partner ji má rád takovou, jaká je, nemá rovněž motivaci zhubnout. Musela by hodně chtít, a hlavně kvůli sobě. Dalším důvodem mnohdy bývají až zdravotní problémy, které člověka doženou k tomu, aby něco na svém životním stylu změnil. Takže my momentálně nemáme motivaci zhubnout do plavek, do pěkných nových šatů, protože “stejně nikam v lockdownu nepůjdeme”. 

Další demotivace se může týkat single lidí, kteří nemají moc šancí zajít si na rande s někým cizím, novým. Nemají šanci poznávat nové lidi, někomu se líbit, chodit do společnosti a na výlety. Tohle všechno je demotivující v tom snažit se dobře vypadat, líbit se, zhubnout nebo si koupit něco nového na sebe (když jsou obchody zavřené).

Jak z toho ven? Virtuální svět vám nenahradí skutečný svět. Tam se můžete přetvařovat, jak chcete. Můžete se líbit, komu chcete a představovat si, že máte o 15 kg méně. Ale o tom život není. Důležité je, abyste tu motivaci zhubnout našli a abyste se líbili především sami sobě. 

Jak zvládnout přibírání na váze v období koronaviru?

Jak zhubnout a najít ztracenou motivaci? Zcela jednoduše. Tohle všechno, všechny 3 důvody proč nemůžete v období pandemie koronaviru jen tak snadno zhubnout, vedou k tomu, že zůstanete pořádně při těle – a tím budete i náchylnější k nejrůznějším zdravotním potížím, nemocem, infekcím i samotnému onemocnění Covid-19! To už samo o sobě je jedna velká motivace k tomu, abychom se snažili udržet si normální váhu i přes značně ztížené podmínky, anebo abychom se snažili shodit nějaké to kilo navíc, které jsme měli už předtím.  

Nemusíme hubnout kvůli někomu a abychom se zalíbili druhým. Dostatečnou motivací ke zhubnutí by měla stačit snaha být zdravým člověkem. Pomoci se snižováním váhy vám může i nutriční terapeut, nebo třeba psycholog. 

Čtěte také: Rozhovor s nutriční terapeutkou Pavlou Janovskou! 

Cest jak zhubnout existuje celá řada, nemusí jít o žádné striktní diety. Stačí jen dokázat si udržet rovnováhu mezi energetickým příjmem a výdejem, odlehčit jídelníček a více se hýbat. Skvělým tipem je běh (příp. chůze), tanec nebo sex. Tyto 3 pohybové aktivity si rozvedeme více.

1. Běh nebo chůze

Pokud jste v kondici a neběháte poprvé, choďte běhat. Jestliže máte nadváhu, nemůžete popadnout dech a nikdy jste neběhali, tak choďte. Postupně můžete zvyšovat počet kilometrů i rychlost chůze. Důležité je, abyste každý den alespoň hodinu strávili venku na čerstvém vzduchu aktivním pohybem, pokud už to nejde jinak.

Čtěte také: Jak začít běhat s nadváhou a dostat se do kondice?

2. Tanec

Tančit si můžete doma na zahradě nebo v lese se sluchátky na uších. Tančit můžete doma při jakékoliv domácí práci, nebo jen tak v obýváku. K tanci potřebujete hudbu, ta vás teprve zvedne ze židle a donutí tančit. Tanec znamená jakékoli pohyby celého těla, plně se tomu odevzdat. Tančit rychle či pomalu, ve stoje, na židli, ne zemi vleže, u stěny. Tanec je jako sex. Může být vaší vášní, posílíte si svaly celého těla, zvýšíte kapacitu plic, časem udýcháte i dlouhou dobu intenzivního tance. 

Tanec navíc uvolňuje nashromážděné emoce, strachy, úzkosti, křivdy, bolesti, stres, agresivitu i vztek. Tanec je po všech stránkách zdravý a neměli bychom na něj zapomínat. Měla jsem tu čest absolvovat pár lekcí spontánního tance se skvělou lektorkou Bárou Barteckou, se kterou jsem dělala i nějaké rozhovory do médií. 

3. Sex

To nejlepší nakonec. Sex se může stát sportem. Sex, po kterém budete uvolnění, šťastní a spokojení, sex po kterém budete hubnout, musí být intenzivní, častý a dlouhý sex, při kterém se pořádně zadýcháte a zpotíte. Tento sex je třeba dělat celým tělem, stejně jako tanec. Nejen svým pohlavním orgánem! Sex, po kterém máme hubnout, nemá trvat 3 minuty. Je také potřeba, abychom byli v aktivní roli a pořádně "makali", ne pouze pasivně leželi a nechali se uspokojit. Pokud máte možnost mít opravdu dobrý sex, který vás bude bavit, může vám pomoci zhubnout, vybít se, odreagovat se a emočně se nasytit. 

Najděte si svou vlastní cestu a to, co vám vyhovuje. Pro rezignaci v aktivním životě není místo! 


Autor článku: Taťána Kročková

Komentáře