Ájurvédská káva pro všechny typy dóš! Jakou kávu si pro ranní povzbuzení připravit z hlediska ájurvédy?

Patříte mezi milovníky kávy? Pak doufám, že nezačínáte den kávou a cigaretou! Kávu je třeba si vychutnat, ideálně kvalitní kávu, tedy žádné vysušené a přemleté kávy bez patřičně silného aroma. Mezi oblíbené patří fairtradové kávy, ideálně celá zrna, která si můžete doma namlít čerstvě sami. Teď se ale nabízí otázka, nakolik je káva zdravá, kolik šálků kávy si můžeme denně dopřát a proč bychom to obecně s kofeinem a stimulanty neměli přehánět? Jak lze konzumovat kávu z hlediska ájurvédy a jak kávu adekvátně a chutně nahradit? Poradí nám ájurvédská terapeutka Andrea Lazarská! 

Káva
Zdroj foto: Pixabay

Když kávu, tak jedině pokud jste typ kapha

Pokud lze ke každé látce přistupovat jako k medicíně, pak by se dalo říci, že káva a další podobné stimulační látky udělají za správných podmínek a ve správném množství největší službu jedinci s kapha konstitucí, kteří mají tendenci zadržovat vodu, přibírat na váze, pomalu trávit a mít málo motivace. Káva je zahřívající, suchá, stimulující, což pomůže vyrovnat kaphové vlastnosti – těžkost, vlhkost, pomalost. 

Nežádoucí účinky kávy a jak působí na jednotlivé typy dóš

Pitta jedinci bude sice chutnat hořkost kávy, nicméně snadno může dojít k překyselení, kožním vyrážkám, podrážděnosti a zlosti. U nerovnovážné váty pití kávy podporuje nechtěné stavy jako dehydratace, nespavost, zapomětlivost, suchost, neklid, strach atd. 

Váta jedinec: by se měl kávě vyhnout. Má-li svou vátu pod kontrolou, mohl by vypít max. 1 šálek denně, a to kávu oslazenou a s přidanou krémovitou substancí, např. šlehačkou. Takže pro vátu je ideální tzv. vídeňská káva

Pitta jedinec: opět max. 1 šálek denně, kávu oslazenou javorovým sirupem či třtinovým cukrem. 

Kapha jedinec: ačkoli by si nejraději dal ke kávě zákusek, člověk typu kapha by měl pít pouze černou kávu, bez mléka a cukru, 1 šálek denně. 

Kávu je nejlepší pít ráno a v klidu

Nejlepší čas pro pití kávy je ráno v době kapha času, tj. 6 – 10 hod, kdy dominuje pomalost, těžkost, zemitost. Vhodné je se před pitím kávy napít teplé vody, aby se zabránilo dehydrataci. Chuť kávy je velmi silná, intenzívní, měli byste ji proto konzumovat v době klidu, abyste plně vnímali její pozitivní stránku a nezvyšovali si vátu ještě i neklidem. 

Dopřejte si kávu té nejlepší kvality, omezte množství na 1 šálek denně a dávejte si od pití pauzu, aby si tělo na kávu jako životní berličku nezvyklo. Kávu nepijte na prázdný žaludek, popř. alespoň do ní přidejte s ghí či kokosový olej, k neutralizaci kyselosti a stimulace kávu okořeňte špetkou kardamomu. Ze svého setkání s kávou si udělejte opravdový rituál se vším všudy, svůj šálek si vychutnejte v naprostém klidu a s plnou pozorností.

Jak nastartovat den bez kávy?

Ájurvéda místo stimulací kávou doporučuje ráno vypít šálek teplé vody s citronem a medem, cca 20 min před snídaní, toto stimuluje agni i vylučování a připraví naše tělo na ranní snídani.

Kávu lze nahradit i Brahmi čajem (ideální pro vátu či pittu), čerstvým zázvorovým čajem (váta, pitta), pitta může sáhnout po sklenici teplé vody s aloe vera gelem, pampeliškovém čaji nebo si rozemlít pražená koriandrová semínka a udělat z nich teplý nápoj. Ideální stimulaci pro kapha jedince představuje zázvorový čaj ze sušeného zázvoru a k tomu krátká rychlejší procházka či např. pozdrav slunci.

Jak bylo nastíněno, stimulační látky se mohou zdát být účinnou zbraní proti únavě, avšak nesou s sebou jistá rizika. Jsou vhodnější jako krátkodobá opora před důležitým výkonem, než pro každodenní užití. Správný životní styl nám přirozeně zajistí dostatek energie pro celý den i dobrou náladu, aniž bychom museli sahat po stimulačních látkách. 

Čtěte také: Dóša test a jak určit ke které konstituci patřím?

Odborná spolupráce: Mgr. Andrea Lazarská 


Komentáře