Černý a zelený čaj. Jak nahradit tyto stimulanty v ájurvédě?

Pokud nepatříte mezi milovníky kávy, zcela jistě patříte mezi milovníky černého či zeleného čaje. Na kávu již bylo zaostřeno, ale jak vidí ájurvéda pití čaje a co doporučuje? Ájurvédská terapeutka Andrea Lazarská opět poradí. 

čaj
Zdroj foto: Pixabay


Černý a zelený čaj − poklad všech čajoven

Oba čaje sice obsahují výrazně méně kofeinu než káva, přesto jej mají v nadbytku, a to se všemi negativními účinky kofeinu jakými jsou např. nespavost, panické poruchy, žaludeční vředy, zácpa.  Kofein z čaje však stimuluje pomaleji a působí déle. Mnozí konzumují zelený čaj pro antioxidanty, ty ale můžeme získat i jinou, nestimulující, cestou z čerstvých potravin. Zatímco káva je spíše hořké chuti, čaj působí svíravě. 

Černý i zelený čaj lze nahradit prospěšnějšími variantami, např. je to tulsi čaj (bazalka indická), který by ale typ pitta neměl pít v létě, tam je vhodný např. čaj z ibišku nebo čaj z okvětních lístků růže, dále je to čaj z brahmi byliny (bakopa drobnolistá), popř. speciální ájurvédské čaje, kde běžnými ingrediencemi bývají kardamom, hřebíček, skořice, pepř, kurkuma, kumín, fenykl, zázvor, jasmín, lékořice a další koření či byliny. 

Čtěte také: Nejlepší čaje a co o nich víme. Je libo šálek čaje o páté?

Čaje vhodné pro harmonizaci dóš

Váta čaj: ¼ čajové lžičky čerstvého zázvoru, skořice, kardamomu, adžvanu (koptského kmínu), 1 šálek vody

Pitta čaj: ¼ čajové lžičky římského kmínu, koriandru, fenyklu, růžových lístků, 1 šálek vody

Kapha čaj: ¼ čajové lžičky sušeného zázvoru, mletého hřebíčku, koprových semínek, semen pískavice, 1 šálek vody

Přivést vodu k varu a přidat koření, vypnout, nechat stát 5 minut zakryté (pitta čaj chladíme déle a bez zakrytí). 

 (převzato z knihy MUDr. Martiny Ziskové Áhára)


Autor článku: Mgr. Andrea Lazarská 

Komentáře