Proč lidé na jaře trpí jarní únavou a které potraviny to pomohou zlepšit?


Jste bez energie, unavení, cítíte tíhu, máte zpomalené trávení nebo jste zahlenění? Tyto potíže se objevují častěji ke konci zimy a na začátku jara. Čím je to způsobeno a co s tím můžeme dělat? Kdy začíná čas jarní očisty a které potraviny bychom měli zařadit do svého jídelníčku? Jak nám může pomoci ájurvéda? Dá se i začít hubnout do plavek? Vyzkoušejte tipy ájurvédské terapeutky Andrey Lazarské!

ájurvédské koření
Zdroj foto: Pixabay

Zásady stravování na jaře podle ájurvédy

Na jaře se tělo potřebuje zbavit zásob, které si utvořilo v průběhu zimy, tudíž přichází vhodný čas na očistu, odstranění hlenů i nadbytečné vody a jiných následků zimy. Jarní sezóna nás nabádá k nízkotučné a nízkokalorické dietě. Upřednostňujeme potraviny lehké, suché a tepelně upravené, pálivé, hořké a svíravé. Snížit by se měla jídla studená, mastná a těžká, sladká, kyselá a slaná. Pro ty, co rádi počítají, se doporučuje konzumovat 10 % tuků, 30 % bílkovin, 60 % sacharidů. 

Dle ájurvédy představují roční období jeden z klíčových faktorů, který zásadně ovlivňuje naše zdraví. Každé roční období má svá specifika, příroda funguje jiným způsobem a my, jakožto součást přírody, to nemáme jinak. Měnící se vlivy s sebou nesou nutnost upravit náš jídelníček i chování. Na měnící se vlivy reagujeme různě dle našeho přirozeného nastavení (prakrti) a našich nerovnováh (vikrti), tudíž při následování doporučení je potřeba vzít v potaz vlastní individualitu, experimentovat a objevovat, pokud možno s otevřeností a radostí. 

Obecně platí, že zejména kapha jedinci by se měli přísně držet jarního doporučení. Je to dáno tím, že konci zimy a časnému jaru vládne energie kaphy, která je chladná, vlhká, pomalá a těžká a s sebou nese podobné pocity – mnozí pociťují únavu a tíhu, pomalé trávení či třeba zahlenění. 

Čtěte také: Dóša test a jak určit ke které konstituci patřím?

Která jídla doporučuje ájurvéda konzumovat na jaře?

Tak, jak se v zimě chráníme před vysušením vlhkými jídly, na jaře naopak pro vyrovnání vzrůstající vlhkosti konzumujeme více potravin s vysušujícím účinkem (tj. pálivá, hořká a svíravá chuť). Pamatujme však, že stejně jako se roční sezóna nemění ze dne na den, rovněž s přechodem na jarní jídelníček nespěchejme, pozvolna snižujme množství oleje, mléčných výrobků, sladidel či masa a zařazujme více hořké a trpké/svíravé zeleniny.

Co je vhodné omezit:

  • mléčné produkty (lze malé množství ghí)
  • ovoce (popř. dobrou volbou je lehké ovoce jako jablka, hrušky či bobule, granátové jablko, citrón, limetka)
  • těžké maso (vepřové, hovězí)
  • sladké
  • těžké obilniny jako rýže, pšenice, oves – ty si v malém množství lze dopřát v sušené podobě jako keksy
  • vejce – zejména nesmažit, vhodnější jsou ztracená vejce či natvrdo. 
  • ořechy (pokud se jich neumíte vzdát, pak lískové oříšky, slunečnicová či dýňová semínka opražte a pojídejte v malém množství třeba jako posyp polévek)
  • oleje - ze zimy si neseme jejich dostatečné zásoby, proto nás jaro vybízí k omezení, přičemž v malém množství jsou nejvhodnější oleje kukuřičný, slunečnicový, sójový či hořčičný
  • rajčata, kyselé okurky, sladké brambory, cukety, avokádo aj.

Jak odlehčit jídelníček na jaře dle ájurvédy?

Tyto potraviny vám také pomohou zhubnout do plavek, pročistit se a hlavně – moc nepřibírat: 

  • kořínky (pampeliška, echinacea, vodilka)
  • kořenovou a naklíčenou zeleninu (doma vám snadno vyklíčí mungo fazolky, cizrna, hrášek, vojtěška)
  • zelenou listovou zeleninu s hořkou chutí (pampeliška, kopřiva, chřest, čekanka, roketa, lopuch, špenát, řeřicha, petržel, brokolice, kapusta) – odstraňují hleny, které organismus vytváří nadměrně právě na jaře, působí diureticky, pročišťují krev a posilují játra (chlorofyl poskytuje v tenkém střevě živiny prospěšné bakteriím a ti, kteří pokukují po zeleném ječmeni či chlorelle, mají možnost – přichází jejich čas)  
  • lehké obilniny (ječmen, kukuřice, žito, proso) 
  • luštěniny (omezovat tofu)
  • ideální sladidlo představuje med (nevařit!) - lze jej konzumovat s čerstvým zázvorem cca 20 min před jídlem k nastartování trávení
  • ovoce sušené – hrozinky, švestky, moruše
  • vhodné je prakticky jakékoli koření (např. zázvor, římský kmín, kurkuma, kardamom, skořice, hřebíček, pískavice, pepř, chilli)

Pro konzumaci syrové zeleniny (včetně klíčků) je potřeba mít silné agni. Pro ty, kdo tuto podmínku nesplňují, uvádím, že i klíčky lze konzumovat opražené na malém množství oleje s kořením nebo sójovou omáčkou, chutnají po oříšcích a dají se takto použít jako posyp do polévek i dalších jídel.

Recept na chilli pastu:

  • Cibule – šalotka
  • Sušené čilli
  • ghí

Nakrájejte cibuli, nejlépe šalotku, na malé kousky, smíchejte s ghí, míchejte na nízkém plameni, nechte zhnědnout, postupně přidávejte velmi pomalu 2 – 4 lžíce chilli, ¼ lžičky soli a 3 lžičky přírodního cukru, odstavte z pánve, nechte mírně vychladnout. Podává se jako příloha k pokrmům, podporuje trávení.

Tento recept jsem se naučila od své učitelky ájurvédy, MUDr. Martiny Ziskové, a velice ráda jej připravuji především v jarním období jako přílohu k obědu.

Jarní detoxikace podle ájurvédy

Po celý den se vyhýbejte pití studených nápojů, ty je potřebné vyměnit za teplou vodu, kterou lze ochutit zázvorem či kuminem (římský kmín). Ráno můžete nastartovat trávení a očistu těla vypitím sklenice teplé vody s limetkou a medem (pozor, med ne do příliš horké vody). Nutno podotknout, že stejně důležité, jako co jíme, je i jak, kdy a kde jíme, takže v klidu a s plnou pozorností, neboť jídlo konzumované ve stresu, při řízení, chůzi, telefonování apod. se tráví a metabolizuje méně účinně, než jídlo snědené v klidu.  Největší jídlo dne v poledne, poslední snědené do 19:00 hod. 

Tělo má tendenci v tucích ukládat toxiny, ale příroda je moudrá a přirozeným způsobem nám zejména po zimě poskytuje stravu, která napomáhá pročištění. Pokud této příležitosti nevyužijeme, tělo se samo může začít zbavovat nechtěného, např. v podobě nachlazení.

Jaro nás pobízí k větší aktivitě, ideálně v přírodě na čerstvém vzduchu, pro milovníky jógy se lze zaměřit na ásany přímo vhodné pro jaro, pro zvýšení cirkulace tělních tekutin můžete také vyzkoušet suché kartáčování těla před sprchováním nebo specifické masáže pro zlepšení cirkulace a očistu těla. Vhodné je udělat si pořádek nejen v těle a mysli, ale i ve svém okolí, jarní úklid nemusí být jen výmyslem našich maminek, ale lze jej pojmout jako příležitost vyčistit si životní prostor se vším všudy. Neboť tím, že si v sobě a kolem sebe vytvoříme prázdný prostor, vytváříme příležitost vnést si do života něco nového.

Ájurvédská očista horkou vodou 

Pokud pociťujete potřebu své tělo pročistit intenzívněji než jen úpravou stravy, pak vězte, že ájurvéda nabízí velice dobře propracovaný systém očisty organismu, neboť toxiny (áma) jsou velkou příčinou různých nemocí. Silné očistné techniky (pančakarma) představují velice náročný proces po stránce fyzické i psychické, toxiny se odstraňují ze všech tkání, ze kterých je třeba (tj. nejen GIT), a je naprosto nutné, aby probíhaly pod vedením zkušeného ájurvédského terapeuta. 

Pro individuální potřeby každého z nás pak ájurvéda nabízí různé způsoby, jak provést očistu organismu, půst, monodiety  či programy redukující ámu. Já bych zde zmínila málo známou, levnou a přitom vysoce účinnou metodu, jak se ze své trávicí soustavy zbavit nežádoucího. Jedná se o očistnou kúru horkou vodou. 

Upozorňuji však, že po dobu (jakékoli) očisty je nutné přizpůsobit i stravování a chování, jídlo zjednodušit, vynechat těžké, nekvalitní, staré (tj. toxiny způsobující) potraviny, ideálně vynechat stimulanty, den si upravit tak, abyste dostatečně odpočívali a vyhýbali se stresovým situacím. Samozřejmostí je rovněž zredukování používání elektronických zařízení a jiných smyslových stimulů. Prostě zůstat v klidu, odpočívat, rozjímat a více se přiblížit sám sobě. 

Očista horkou vodou (recept z knihy Áhára od MUDr. Martiny Ziskové)

Po dobu cca 3 minut od varu vaříme vodu (nikoli ve varné konvici či mikrovlnné troubě) a uchováváme ji horkou v termosce. Pijeme během celého dne co nejteplejší cca 1 – 1,5 dcl každých cca 30 minut. Celkově za den vypijeme okolo 1,5 l této vody. Tato voda nenahrazuje pitný režim, proto pijeme ještě další tekutiny. Délka trvání této kúry je limitována snášenlivostí pití horké vody a záměrem (množství ámy, kterou chceme z těla odstranit). Nejkratší doba činí 10 dní.  

Jaro představuje čas nových začátků, dopřejte si tedy prostor k tomu, abyste se zastavili, zbavili se nežádoucího a nepotřebného a zároveň si vytvořili vhodné prostředí pro růst nového, zdravějšího, radostnějšího.

Autor článku: Mgr. Andrea Lazarská 



Komentáře