Co jíst při histaminové intoleranci?

Po uveřejnění mého článku o tom, jak jsem se vyléčila z atopického ekzému a zkrotila potravinovou alergii a histaminovou intoleranci se mi ozvala spousta lidí ohledně histaminové intolerance. Tato poměrně nová a málo prozkoumaná diagnóza začíná trápit spoustu lidí. Ptají se, co mají tedy jíst? Proto jsem se rozhodla připravit tento článek. Možná někomu pomůže s jídelníčkem. 

Článek rozčlením na jednotlivé okruhy, kde najdete jak obecná doporučení, tak to, co jím já pro inspiraci. 

Taťána Kročková
Foto: Jarmila Svrčková


Histaminová intolerance – snídaně

Pokud si chcete připomenout, co je vlastně histaminová intolerance, čtěte článek: Histaminová intolerance trápí hlavně ženy a děti. Který potravinám se vyhnout?

Co tedy na snídani? Ideálně kaši. V závislosti na snášenlivosti určitých potravin a s ohledem na případné potravinové alergie či celiakii můžete volit ovesnou kaši, jáhlovou či pohankovou kaši, ty jsou nejvýživnější, případně je mixovat s něčím dalším, rýží, kukuřicí, quinoou nebo čirokem. Kaši můžete uvařit z vloček či celého zrna, nebo si koupit instantní kaši, kterou si připravíte velmi rychle. Kaše může být z vody, nemusíte ji dělat na rostlinném mléku (kravské mléko bych určitě raději vynechala). 

Kaši pak lze ochutit různými způsoby, co má kdo rád. Nemusí být vyloženě jen sladká, dá se udělat i naslano. Je fajn, když nechybí ovoce, oříšky, případně sušené ovoce. Vyhněte se cukru, přisladit můžete medem nebo obilným sladem či sirupem. Variant je mnoho. Zde jsem psala článek o různých alternativách cukru: Jak nahradit cukr a čím sladit zdravěji. Je lepší med, melasa nebo čekankový či rýžový sirup?

Co snídám já:

Obvykle právě kaši. Pokud mám k dispozici instantní kaši, nejčastěji volím kombinaci jáhelná, rýžová kaše (např. Nomík od Nominy, bio rýžová kaše Country Life) nebo Lahodná kaše Nomina, která obsahuje čirok, quinou, celozrnnou rýži a lněné semínko. Kaši jen rozmíchám ve vroucí vodě a přidávám do ní obvykle jablko, kardamom, zlatý Alsan (nebo mandlový olej, kokosový olej), himalájskou růžovou sůl, někdy třeba i brusinky, loupané bílé mandle a trochu rýžového sirupu či medu, někdy toto sladidlo vynechám. 

Je možné kaši obohatit i práškem maca, nebo veganským rostlinným proteinem, různými druhy oříšků (vlašské ořechy, pistácie, para ořechy), rozinkami, dávám si někdy i sušené třešně. Takto připravená kaše může být hodně výživná a energie vám vydrží až do odpoledne!

Taťána Kročková
Žitný kvasový chléb. Foto: Jarmila Svrčková

Histaminová intolerance a pečivo

Tohle je složitá otázka. Byly doby, kdy jsem opravdu velmi reagovala na droždí a cokoli kynutého. Žitný kváskový chleba mi nevadil, ale kvůli přísné bezlepkové dietě jsem ho z jídelníčku vyřadila a již se k němu po těch mnoha letech nikdy nevrátila. Žádné pečivo tedy nejím. Záleží na vás, co snesete, ale kvůli histaminové intoleranci bych buď doporučila pouze žitný kváskový chléb, anebo opravdu žádné pečivo. 

Vyzkoušet můžete takzvaný polystyren, ale zase to s ním nepřehánějte. Tedy jde o extrudované chlebíčky. Já si dávám nejčastěji rýžové, rýžové s quinoou či amarantem, anebo rýžové křupky. Výrobců je celá řada, je třeba vyzkoušet takový produkt, který vám bude vyhovovat. Čas od času to střídám, můžete si dát třeba pohankové křupky, kukuřičné křupky, jáhelné křupky, různé druhy chlebíčků a podobně. 

Taťána Kročková
Foto: Jarmila Svrčková

Koláče a sladké pečivo při histaminové intoleranci

Určitě je lepší se sladkému pečivu vyhnout. Samozřejmostí je vynechat droždí, tedy kynuté pečivo, ale ani prášek do pečiva není nejšťastnější volbou. Kypřidla mohou někomu dráždit žaludek a způsobovat překyselení, někomu nemusí dělat dobře ani vinný kámen. Vhodnější jsou třeba sušenky bez prášku do pečiva, nebo piškoty se šlehanými vejci, pokud vám nevadí vajíčka. Upéct si můžete i jednoduchý bezlepkový koláč nebo špaldový, ječný koláč bez prášku, lívance a podobně. S cukrem šetřit. 

Jaké koláče si peču:

Čas od času si upeču koláč z bezlepkové mouky Jizerky. Kypřidla nedávám žádná. Protože nesmím ani mléko, ani vajíčka, dávám jen rostlinné mléko, trochu třtinového cukru, rostlinný olej a pak hlavně buď nahoru čerstvé ovoce, které nesmí být kyselé, anebo do koláče vlašské oříšky, kokos, mandle, brusinky, strouhané jablko, kardamom. Příprava je zcela jednoduchá a mně koláč chutná. Přidám později nějaké vlastní recepty na bezlepkové sladké pečení. 

Sladkosti při histaminové intoleranci

Když už jsme u těch sladkostí, tak já miluji čokoládu, které se občas nedokážu vzdát. Kupuji si veganské čokolády s vysokým procentem kakaa, případně si připravuji čokoládu doma jen z kakaového prášku a kokosového oleje máslovité konzistence či kokosového másla (s kokosovou hmotou) a rýžového či datlového sirupu. S kakaem by se při histaminové intoleranci či atopickém ekzému ale mělo rozhodně šetřit.

Taťána Kročková
Domácí čokoláda. Foto: Jarmila Svrčková

Ovoce spíše nezralé a zelené

Mlsat se dá i ovoce, a to co nejčerstvější a nejnezralejší. Nesmí být kyselé, ale ani přezrálé. Pozor u sušeného ovoce, dost často už obsahuje nějaké kvasinky a plísně, poznáte to, že vás bude štípat na jazyku. Ideální jsou čerstvá jemně nakyslá či zelená jablka, zelené banány (ty já ale nesmím), borůvky, čerstvé jahody (v menším množství), kyselé maliny, kiwi a rybíz už mi vadí, černý rybíz miluju, ale šetřím s ním. Pomeranč a mandarinku si občas dám, nejraději mám ty zelené, těsně před zralostí. 

Zelenina jedině čerstvá

Zeleninu můžete jakoukoliv, hlavně čerstvou. Pozor na některé druhy mražené zeleniny! Oni to nemrazí moc čerstvé a už to prošlo lehce kvasným procesem někdy, poznáte to opět tak, že vás bude štípat na jazyku a v puse. Totéž se může stát s opakovaně zmraženým sáčkem, tomu se rozhodně při konzumaci vyhněte. Dále je dobré se vyhnout (bohužel) kysané zelenině, pickles, kvašenému zelí, apod. Ty kysané potraviny se prostě při histaminové intoleranci nesmí, nedělají lidem dobře. Případně vyzkoušejte dle individuální snášenlivosti. Je to škoda, protože jsou hodně zdravé, ale je to tak.

Kysané (ne)mléčné produkty

Totéž platí pro zakysané mléčné nebo rostlinné nápoje a další produkty. Záleží na individuální snášenlivosti. Jednu dobu mi nevadil čerstvý sójový kefír nebo bílý sójový jogurt s laktobacily, jindy jsem s tím zase měla problém. Zkrátka záleží… 

Alkohol NE!

Určitě je zapovězen všechen alkohol, pivo či víno prochází kvasnými procesy, to vám rozhodně neudělá dobře!!! Navíc pivo ani nevhodné při bezlepkové dietě. Můžete případně jen výjimečně čisté destiláty, a to třeba spíše pro formu nějaké bylinné tinktury, rozhodně nedoporučuji nahradit víno a pivo tvrdým alkoholem!!!

Histaminová intolerance – oběd

Vyhněte se obědům v restauracích, bistrech a fast foodům, to spíše si můžete jen vytipovat to, co je kde vysoce kvalitní, čerstvé a pro vás vhodné. Žádná éčka, polotovary, kvašená, přihřívaná jídla, glutamát sodný (pozor na označení drožďový extrakt v mnoha potravinách, slaných chipsech, apod.)!

Oběd připravujte vždy čerstvý, například rýži celozrnnou, brambory, těstoviny bezlepkové či jiné podle toho, co můžete, čerstvá zelenina, vařená zelenina, občas nějaká luštěnina. Maso a ryby volte opatrně, musí být co nejčerstvější, vše dle individuální snášenlivosti. 

Co na oběd mívám já?

Vzhledem ke své dietě mívám často rýži, nejraději mám jasmínovou, nebo kulatozrnnou rýži, buď arborio, nebo hnědou kulatozrnnou rýži. K tomu obvykle nějakou zeleninu, protože maso nejím a mléčné ani vaječné produkty nesmím. To znamená že jím obvykle jako hlavní jídlo zelený hrášek, mrkev, cuketu, žampiony, zelené fazolky, nebo cizrnu a k tomu buď rýži nebo brambory či batáty, nejčastěji rýži, ale i jáhly nebo rýži s quinoou. Občas si dám i orestované bílé tofu s kurkumou, nebo si uvařím hustou zeleninovou polévku jako hlavní jídlo (polévku a druhé u mě nenajdete, považuji to za zbytečné). 

Někdy si do jídla přidávám kvalitního tuňáka z konzervy, nejoblíbenější mám Rio Mare, nepohrdnu ani Kaiserem. A jednou za čas pečeného lososa s bramborem

Losos
Zdroj foto: Pixabay

Histaminová intolerance a večeře

Cokoliv, na co máte chuť a co můžete dle pravidel antihistaminového jídelníčku. Dejte si klidně ovocný nebo zeleninový salát, je to zdravé a člověk tím nic nezkazí. 

Co večeřím (nebo svačím) já:

Protože kaši snídám ráno, večer si ji obvykle již nedávám, jen někdy pozdě večer před spaním (místo krupičky). Svačina, nebo večeře (podle toho, kdy strávím oběd a dostanu hlad) se skládá často právě již z křupek nebo polystyrenu, hodně zeleniny, Alsanu či vegan plátkového sýra (tady pozor na histamin!), nebo si udělám zeleninový salát s tuňákem či sardinkami. To jím obvykle kolem 17 - 19 hodiny podle toho, kdy obědvám (obědvám obvykle mezi 13 - 14 hodinou). 

Co se týká ryb, dávejte si pozor na histamin! Záleží jaký produkt kupujete, obsah histaminu se liší, ale já to vždycky poznám. Stačí jedno sousto a ryby posílám dále, nejím. Většinou mi vyhovuje značka Rio Mare, tam jsem zatím nenarazila na sníženou čerstvost ryb. Jím výhradně čistého tuňáka v olivovém oleji, žádné překombinované saláty jako jejich hotové produkty a tuňák ve vlastní šťávě má pro mě nepříjemné přidané aroma nějakého umělého kopru. 

Někdy si na svačinu udělám jáhelný salát s jablky. Stačí jen uvařit jáhly a smíchat je se strouhaným jablkem. Můžeme přidat kokos, rozinky, brusinky, třeba i strouhanou mrkev, trochu medu nebo koření, nejčastěji kardamom nebo skořici (kdo má rád). 

Taťána Kročková
Foto: Jarmila Svrčková

Jak často jíst?

Já tedy jím obvykle 3x denně a do sytosti. Ale občas se to střídá, doporučuje se spíše jíst častěji a méně, někdy na to zkrátka ale není čas a hlavně jde také o to, že každé jídlo si člověk pečlivě připravuje sám doma, žádné hotovky nebo stravování po restauracích či někde venku! Takže nežijeme jenom proto, abychom jedli.

Odšťavňování ovoce a zeleniny

Teď na jaře je dobré už začít se šťávami, avšak pozor, musí být čerstvé. Pokud si je dáte někde venku (Ugo apod.) až se všechno rozvolní, opravdu vybírejte kvalitu i kvalitu obsluhy. Pokud si dotyčná firma páteční čerstvou šťávu schová v lednici přes víkend (a nedejbože déle) a vy si ji pak v pondělí dáte, nebude vám dobře, už vás to bude štípat na jazyku a poznáte, jak to začíná kvasit, případně se mohou dostavit příznaky HIT. Normální člověk to nepozná a vypije to a hotovo, ale člověk s histaminovou intoleranci z toho může mít problémy! 

Takže si nejjistěji můžete odšťavnit ovoce a zeleninu doma. Totéž se týká nakličování semen. Řeřicha je v pořádku, jezte co nejčerstvější výhonky, ale třeba mungo klíčky nebo další jiné jen v malém množství a neuchovávejte je dlouho. Snad jsem na nic důležitého nezapomněla, o HIT by se dala napsat celá knížka. 

Pokud budete mít na mě nějaké dotazy, ráda poradím, kontaktovat mě můžete na mailu:

krockovatatana@gmail.com

Taťána Kročková
Foto: Jarmila Svrčková

Autor článku: Taťána Kročková


Komentáře